10 La Transformació

24.11.2016

Docents i alumnes amb un objectiu comú: apoderar-vos!

Maria Munné

Aprendre, com a acció d’atrapar o modificar un nou coneixement, implica resistències. Passar d’allò conegut –una zona còmoda– a allò nou i, per tant, ara desconegut –una zona més insegura–. Tanmateix, presa la decisió, alumnes i professors treballen junts en un mateix objectiu comú:  Apoderar-vos. I com? Acompanyant-vos en el procés i traient el millor de cada un de vosaltres. Però anem per parts. Us parlaré de diferents conceptes:

1- Concepte d’educació contínua
En la primera dècada del segle XX, sorgeix en el context educatiu l’educació contínua, a fi d’actualitzar per respondre a les exigències i reptes de l’àmbit laboral i professional.

2- L’elecció formativa
Les persones d’aquesta institució, des de la direcció general, les coordinacions d’àrees, els directors acadèmics, els docents, tutors, etc., tenim l’objectiu comú d’ajudar a l’apoderament professional de tots els nostres participants, respectant les especificitats de cada un.
És evident que cada participant que avui és aquí ja ha fet una part del seu camí formatiu, la presa de decisió. Quina formació trio?, quina institució escullo?… Aquesta trajectòria en solitari, probablement amb l’ajuda de persones afins, en els dies d’inici de la formació, culmina. I personalment crec que culmina de la millor forma possible, ja que estan asseguts aquí.

3- La formació transforma positivament
Vostès ja formen part d’un grup formatiu i el seu objectiu individual ara és un objectiu compartit per totes les persones de la institució escollida.
Un objectiu que només té una trajectòria possible: La millora de les seves competències professionals, coneixements, habilitats, tècniques, recursos, contactes, experiències pràctiques, etc. Transformació positiva, sens dubte.
Per transformar, per millorar, és necessari, com vostès han fet, triar fer-ho i buscar una bona companyia, a partir d’aquí –i aquesta és una part del coneixement que com a gestors del conflicte ensenyem en el nostre màster de mediació– la transformació parteix de la capacitat d’apoderament personal o revaloració.

4- L’apoderament del participant
Un element essencial de l’apoderament és la immersió en la realitat.  Analitzar bé el context, les seves potencialitats, les seves limitacions i, per tant, escoltar bé els directors de programa, els docents, els tutors i, d’altra banda, analitzar els propis recursos de temps, background personal, habilitats, etc. i fer que comencin a caminar.
Les formes del procés d’ensenyament-aprenentatge són moltes: La lectura, l’observació, la classificació, la discussió o debat, la repetició, la reproducció, l’experimentació, la redacció i explicació, la posada en pràctica, l’elaboració, la creació. Moltes d’elles, per no dir totes, aquest any les faran, no sense un esforç, no sense resistències.

5- El procés ensenyament-aprenentatge implica canviar i canviar genera resistències.
Aprendre, com a acció d’atrapar o modificar un nou coneixement, implica resistències. Passar d’allò conegut, una zona còmoda, a allò nou i, per tant, fins ara desconegut, una zona més insegura. Viuran obstacles epistemològics i epistemofílics i nosaltres, tots, som aquí per superar-los.

6- Preguntar pel futur ajuda a treballar en el present
Apoderar formativament és ajudar a avançar en aquests obstacles i ajudar que cada alumne pugui primer identificar i reidentificar els seus objectius, pugui veure què necessita posar de si mateix en aquest objectiu i què necessita de la formació, acompanyats, naturalment, de la mà de BSM, per a la consecució d’aquestes metes.
Per finalitzar els faré una pregunta, o una sèrie de preguntes, que com a gestora del conflicte en la fase d’apoderament personal acostumo a formular. Pregunta: Imagini’s que ja ha aconseguit la meta que va venir a buscar amb la formació, imagini que els seus desitjos en aquest aspecte s’han aconseguit. Com ho notaria?, quines coses haurien canviat?, on seria?, de què treballaria?, etc.  Ara torni a la realitat i digui’m de l’1 (mínim) al 10 (màxim), en quin punt es troba d’aquest desig?, on es trobava abans d’inscriure’s en la formació? Què ha de fer vostè per incrementar 3 punts més aquest desig? , qui necessita?

Vostès han pensat i pensen en el seu futur, continuïn fent-ho, però mentrestant pensin que ara són a la BSM, en un programa formatiu, aprofitin bé el seu present, el seu aquí i ara. És un bon moment, un moment per a vostès. Els cuidem, es cuiden, tenen tots els recursos formatius a la seva disposició, no dubtin a utilitzar el que necessitin. Aquesta institució és la seva institució.

Maria Munné

Codirectora del Màster en Mediació Professional de la UPF Barcelona School of Management