09 Personalització

18.04.2016

L’alumne al centre de la innovació educativa

Daniel Serra

La Universitat afronta avui grans desafiaments per a ser socialment útil i rellevant per a les persones, les empreses i la societat. En plena era digital, les competències que s’exigeixen tenen poc a veure amb les de fa uns anys. Les noves generacions ja tenen una forma diferent d’entendre la vida, les professions i el món dels negocis. A més, les professions canvien, desapareixen i en sorgeixen unes altres de noves o amb noves formes d’organització. Això ens obliga a replantejar la formació.

Avui dia, no n’hi ha prou amb oferir la clàssica formació empresarial. Les escoles de negocis de tot el món estan perdent quota de mercat i, per això, les escoles més innovadores estan aprofitant aquest moment de crisi per a transformar-se i adaptar la seva oferta formativa cap a models alternatius.  Stanford, a Califòrnia, la Rotman School a Canadà, KaosPilot a Dinamarca o la New School a Nova York ja estan aplicant nous models de formació en els quals destaquen conceptes com la personalització, l’aprenentatge pràctic, el mentoring i la multidisciplinarietat.

No podem obviar, d’una banda, que les noves generacions ens exigeixen nous models d’aprenentatge, i, de l’altra, que les empreses exigeixen directius amb una preparació més integral. L’organització jeràrquica està sent substituïda per un enfocament més horitzontal i requereix professionals més polivalents i multidisciplinaris. La tan aplaudida especialització professional s’obre pas ara cap al desenvolupament de tot el potencial de l’alumne. A les escoles de formació, ens enfrontem a la necessitat de reorientar i redissenyar els eixos de formació cap a models més personalitzats. Posar a l’alumne al centre significa posar l’organització al servei de l’alumne. Ken Robinson, un dels majors experts internacionals en temes d’educació, adverteix que, en molts centres educatius, els alumnes s’assemblen més a obrers que a estudiants, i parla de la necessitat de passar d’un model d’educació basat en la producció a un model educatiu centrat en ajudar a les persones a descobrir els seus talents, a comprendre el món que les envolta i a saber adaptar les seves capacitats humanes individuals a les necessitats de la societat.

Aquesta és l’aposta de la UPF Barcelona School of Management: que els estudiants puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats, formin el seu propi criteri, i puguin prendre les seves decisions de manera lliure i responsable.

Com? Treballant un repte personal que construeixi el seu projecte d’aprenentatge amb un assessorament individualitzat i un procés educatiu propi basat en el learning by doing (aprendre fent). Perquè fer alguna cosa per un mateix reconforta i dóna major valor al resultat, i perquè pretenem donar a l’estudiant la flexibilitat necessària per a fer que el seu aprenentatge sigui el màxim d’efectiu i eficient. Amb aquesta finalitat, assumim un enfocament multidisciplinari-interdisciplinari, capaç d’unir matèries fins ara diferents, com el business analytics i el design thinking, o les finances i les humanitats, i dirigit al desenvolupament integral de les habilitats físiques, socials, interpersonals i artístiques de l’individu.

Perquè no tots som iguals, hem de formar professionals diferents però preparats per a exercir un bon lideratge i una bona gestió de les organitzacions públiques o privades.

Daniel Serra

Degà de la UPF Barcelona School of Management